Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vanmiddag weer even geknutseld. De schoorstenen open gehaald en de rook generatoren geplaatst en getest. Zodra je er teveel vloeistof in doet dan komen ze maar moeilijk op gang. Toen getest met minder vloeistof maar toen kwam ik er achter dat rook ook na beneden wil, de rook kwam werkelijk aan alle kanten uit de schoorsteen dus daar nog maar even wat op verzinnen. Ik zat zelf te denken om de schoorsteen rondom de generator dicht te maken zodat de rook er alleen uit kan via de bovenkant.

Deze generatoren heb ik geplaatst.

Afgelopen tijd ook niet stil gezeten. De romp is weer helemaal kaal gehaald. En wacht nu op beter weer zodat hij weer gespoten kan worden. Dit was het weer voor deze week hopelijk deze week nog ff tijd om wat te knutselen.

2. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Zo straks de rook generator in 1 kant af gemaakt hij zit net onder de kop rondom afgedicht met latjes en een extra laagje lijm zodat de rook niet meer aan de onderkant van de schoorsteen er uit kan en tevens werkt het als een extra versteviging van de generator. Meteen even uit geprobeerd en het werkt nu goed.

Zo zit hij nu gemonteerd.

Meteen even getest.

Straks de andere kant nog doen en dan kan de schoorsteen dicht en af gewerkt worden.

3. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Andere kant ook af gemonteerd, en de schoorsteen meteen dicht gemaakt. Meteen even getest met beide generatoren aan, ben dik tevreden met hoe ze het nu doen. Komt straks meer spanning op waardoor er iets meer rook uit komt.

4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Meteen nog wat details op de schoorsteen aan gebracht.
    Eerst een frame gemaakt in de openingen en daar lamellen geplaatst, kon het nergens op tekening vinden of het er ook in moest maar vond het wel een leuk detail.

5. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag weer verder gegaan met de schoorstenen, on heffen heden geplamuurd en vlak geschuurd. Schijnwerpers geplaatst en getest. En tot slot de afsluit luiken van de bovenste ventilatie gaten geplaatst.

Ik moet zeggen er zit mooi wat licht in de lampjes.

6. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Volgens mij zitten de schijnwerpers te laag gemonteerd tov het origineel, daar zitten ze boven de roosters.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Klopt ja dat zitten ze ook, ik heb de kleppen die voor de roosters langs komen helemaal open geplaatst. Dus daar heb ik geen ruimte voor de schijnwerpers, en aan de binnenkant heb ik op de hoogte van de originele schijnwerpers de rook generatoren zitten plus de ombouw daarvan. Daar kon ik geen draden meer door heen krijgen, en zag het niet als optie om de schoorsteen op nieuw open te halen. Dus vond ik dit de beste optie. En een eigen draai aan het model geven vind ik ook wel mooi.

8. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag de onderste ventilatie gaten en luiken van de schoorsteen gemaakt. Eerst latjes gesneden en op maat gemaakt voor het frame werk en de lamellen. Daarna de deksel uit gesneden en voor zien van latjes voor de op staande rand van de deksels. En tot slot een stukje messing op maat gemaakt dat als schanier funcioneerd.

De rechterkant

En de linker kant.

Nu de mast nog afmaken. De messing smit logo's plaatsen en dan kan de schoorsteen en mast gespoten worden.

9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag even een half uurtje tijd gehad om te knutselen. Helaas de laatste tijd nog al een hoop drukte. Vanmiddag voor 1 kant het smit logo af gewerkt en op geplakt. Hopelijk morgen de andere kant er op plakken en dan kan het eerst gedeelte van de schoorsteen in de verf.

Staat toch wel aardig. En dan binnenkort maar eens beginnen met de verlichting in de mast, iets waar ik nog niet veel verstand van heb. Maar wat mogelijk nog wel komt. Tot die tijd eerst maar verdiepen in de theorie.

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Heeft iemand misschien een idee hoe de licht opstelling van de Smit Nederland is? Bijvoorbeeld toplicht, heklicht en de rest wat nog in de mast moet?

11. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De rook uit die kleine rookgeneratoren zie je op het water niet meer.
    Als je de ruimte ervoor hebt, kun je beter zelf rookgeneratoren maken en er in zetten.
    Dan krijg je dit:

of:

Als je meer wilt weten, laat maar horen via PB.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Op mij komt de rook van een rookgenerstor op een diesel aangedreven schip niet natuurgetrouw over. Niet om te zeuren, maar als een diesel rookt dan is de kleur meestal donker en de uitstoot pulserend. Dat is natuurlijk moeilijk na te bootsen, maar bij een diesel aangedreven schip zou ik me meer focussen op het geluid. Een en ander afhankelijk van wat men kan en wil investeren. En met de hedendaagse technieken zijn er best wel mogelijkheden. Met. Vr. Gr. Klaas.

13. MikeMohawk

MikeMohawk

Lid geworden:
    26 nov 2014
  14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Bedankt MikeMohawk daar kan kan ik wat mee, ja klopt klaas daar heb je gelijk aan. Maar ik heb totaal geen idee hoe ik de rook donker kan krijgen misschien met iets toe te voegen. En met het geluid ga ik ook bezig ik heb een soundmodule liggen welke ik ga inbouwen.

15. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, De zwarte rook is gevolg van een onvolledige verbranding. Bij een rookgenerator zie je eigenlijk alleen maar oliedamp. Meer wil je ook niet, anders gaat de boel in de fik. Ik herinner me opeens dat je al eens een paar plaatjes van de geluidsmodule hebt laten zien. Kies of laad wel een geluid dat bij de motoren van de Smit Nederland past. Het mooist is dat de frequentie van het geluid het toerental van de motoren volgt. Met de geluidsmodule moet dat goed mogelijk zijn. Is mijn methode met een mp3 spelertje en versterkertje maar behelpen! Maar dat is mijn eigen keuze. Succes verder. Gr. Klaas.

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja oke dan moet ik nog maar eens kijken hoe of wat ik met de rook ga doen, klopt ja ik had al een keer iets gepost van de soundmodule. Ik zal eerst eens kijken of ik de module aan de praat krijg en wat voor geluid er uit komt. Deze is speciaal bedoeld voor haven slepers en dan kun je de keuze maken tussen een enkele of dubbele motor, en tevens kun je hem in combinatie met de motoren/regelaars laten samenwerken. Dus als je meer gas geeft op de zender hoor je dat ook weer terug door de soundmodule. Ook kun je nog verschillende geluids effecten gebruiken die via een multiswitch geschakeld kunnen worden. Ik zal eens aan het rekenen hoe veel functies ik nodig heb voor het bedienen van alle functies. Als ik niet genoeg mogelijkheden heb op de zender zal er een extra multiswitch ingebouwd moeten worden.

17. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Helaas heeft de werf weer tijdje stil gelegen wegens verhuizen. Maar gelukkig is alles nu aan kant en kan de bouw weer verder gaan. De model auto's had ik al wel mee genomen maar had helaas nog geen ruimte voor de schepen. Morgen de boot bij mijn ouders ophalen en dan kan ik eidelijk weer verder. Jammer genoeg heb ik mijn doelstelling niet gehaald om hem klaar te hebben voor de werkschepen dag 2015. Die heb ik nu maar aan gepast naar 2016 zo dat ik er dan wel bij kan zijn. Ik hoop dan eigenlijk wel het model klaar te hebben. Er staat ook nog een happy hunter op me te wachten die ook nog eens klaar moet. Maar alles op zijn tijd.
    Maar meteen alweer mijn eerste vraag, is het ook mogelijk om witte lampjes te schilderen? Ik heb gekleurde let lampjes liggen maar die vind ik wat te groot en wil deze graag vervangen voor andere lampjes. Maar deze zijn helaas wit.

18. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Welke kleur en diameter heb je nodig? Misschien liggen er nog een paar 3 mm ledjes in mijn rommeldoos. Gr. Klaas.

19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Groen, en rood

20. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Heb in 3 mm alleen nog wit en rood. Voor de groene wordt het 5 mm, welke maat er ook in rood en gelig wit is. Als je er iets van wilt hebben stuur dan maar een PB-tje. Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina