Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hier kan je zien hoe ik het gedaan heb met een rond mesje inderdaad zoals Hans aan gaf. In de link staat ook een filmpje.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...billing-boats-463.268136/page-18#post-3998190
Een recht xacto mesje gaat moeilijk. De punt van het mesje wil de nerf gaan volgen. Met een rond mesje langs een liniaal gaat ook prima de tool die ik gebruik is handig maar moeilijk te vinden op internet. Het merk is micromark.
Het fineer ziet er goed uit en ik denk echt dat dit vele malen mooier gaat worden! Je kan het ook grofweg op maat snijden en verder pas-voegen door dit soort schuurtonnetjes te gebruiken op je dremel.
Bekijk bijlage 462159
Mijn eerste elektrische gereedschap was ook een dremel gewoon eentje die in mijn hand past zonder standaardje of zo. Ik vond het een aanwinst. Net zoals een schotel-schuurmachine. Maar, meer heb ik zelf ook niet hoor. Maar met het puntje van een stanleymesje ga je met dit soort klusjes toch echt wel ver komen want het is niet echt moeilijk lijkt me. Als je dan wel de tekening van Herbie zou gebruiken met de verschillende onderdelen van een kiel. Uit 1 stuk is echt dan wel weer een uitdaging! Ook schuurpapier geplakt op rondhout brengt je ver. Voor dat je je te ver inleest op internet zou het er bij mij waarschijnlijk al op hebben gezetenHoi Hans, dank voor de tips ! Ik zie op internet dat er nogal wat te vinden is over voegen van fineer en ga me eens inlezen.
Wat betreft de schuurtonnetjes met een dremel: Ik ben nog volledig mechanisch in de modelbouw. Er werkt (nog) niets op electra, behalve de lamp en de muziek. Zelfs de naaimachine is handbediend zoals je bij de vorige boot hebt gezien
. Misschien Sinterklaas eens polsen voor een dremel
.
Het snijd er gewoon door. Ik leg ook de latjes tegen elkaar na het snijden en klem die tussen dikkere latjes om de kanten te schuren. Als je dit apart doet dan breken je latjes erg snel. Fineer is fragiel. Daar moet je niet met een schuurmachine langs gaan, maar voorzichtig met de hand, met veel geduld.Wat is je ervaring voor gekromde stukken zoals de boeg waarbij je niet meer de nerf volgt
Je ziet de kleur gelijk mooier worden van de kielMaar waarom zou je het niet maken met kieldelen waarvan de nerf loopt zoals het hoort? In werkelijkheid zou je kiel nu ook breken.. Dan voorkom je dit probleem en het wordt toch ietsie realistischer. Ik doe nogmaals een afbeelding er bij zoals ook Herman heeft aangegeven. Je kan ook het fineer gerust wat voorbij de kiel laten steken en het er eerst op lijmen. Dan kan je na drogen het langs je kiel weer afsnijden en gelijk schuren.
Bekijk bijlage 464608
Dank voor je reactie. Zie voor de misinterpretatie het antwoord aan Hans. Sorry, ik ben uiteindelijk blijven hangen bij de laatste van zijn opmerkingen, over het uit 1 stuk snijdenNaast de raad die ik al gaf voor het verloop van de samenstellende delen van de kiel aan de boeg, die Hans hier nogmaals illustreert, kan ik nog wat tips geven voor het verwerken van fineer.
Heb ik nog liggen van schilderwerkzaamheden.- VOOR je er begint in te snijden plak je er tape op (schilderstape, van die blauwe die niet alles stuk trekt als je ze er af haalt)
Ik ben nog geheel van het handmatige gereedschap in de modelbouw; alleen de lamp en de muziek werken op elektriciteit- snij iets te ruim (bij heel smalle delen, kan je zoals Hans ook aangeeft de buitenzijde extra ruim nemen, die kan je na lijmen nog gemakkelijk bijwerken.
- schuur de binnenbocht bij tot ze perfect past, met een schuurtol in de Dremel kan je schuren zonder zijwaartse krachten op de fineer te zetten.
Helaas dus geen schuurtol.- als je de tape aan de buitenzijde gelegd hebt kan je na pas schuren eerst de fineer opkleven, en pas na drogen van de lijm, de tape verwijderen. Daarna de buitenzijde weer met de schuurtol bijna perfect bijwerken, en afwerken met fijn schuurpapier in nerfrichting.
Dank voor het recept. Verknoeien valt wel mee met drie stukken boeg en een achtersteven uit 1 vel waar op jouw wijze de rest nog uit te halen is. En het experimenteren met het snijden was waardevol, al was het maar omdat de "do's and don'ts" dan beter beklijven.Hopelijk heb je hier wat aan, want nu heb je in 3 pogingen alleen maar kostbaar fineer verknoeid.
Knip dus dat papiertje met de vorm in stukken zodat je onderdelen bekomt die in realiteit ook mogelijk zouden kunnen zijn, leg deze stukjes op je fineer (op het plakband) en draai ze zodat elk stuk in de nerfrichting ligt, snij dan ruim uit, schuur de binnenzijde, lijm, verwijder tape en schuur dan de buitenzijde.
Het recept voor een succesvolle 4e poging![]()
Ik hoop dat het lukt (met de hand), maar ik heb zo het gevoel dat we daar morgen uitgebreid verslag van gaan krijgen![]()