De verleiding is inderdaad groot. Maar ik heb besloten van het eerder small te houden. Ik bedoel, niet groter dan 4m. Dit wegens plaatsgebrek maar ook vanuit de wetenschap een schaalzweeftoestel vanaf 3m een mooi vliegbeeld kan genereren. Natuurlijk zijn grote kisten minder turbulentie gevoeliger. En ook, als ik nog iets ga bouwen wordt het terug scratch-bouw. Ik vermijd voorgekouwde freessetjes. Ik heb reeds mijn oog laten vallen op de Bocian of de fafnir. De keuze laat ik nog open. Moest het de Bocian worden dan vertrek ik van het plan van outerzone. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/459187-Vorstellung-einer-Bocian-SZD-9 Het is een werktekening die ruimte laat voor persoonlijke invulling. Zelf profiel bepalen en nog andere zaken. Net wat ik gedaan heb met de mucha. Mvg, Aurectar
Ik zie dat je ook een groot fan van de Pools zwevers bent! De hele serie van SZD is om van te smullen! Ik begin bij de 6 (Nietoprez) en dan zo verder.... Ik snap je punt wel om niet groter te gaan als 4 meter. Het scheelt enorm in gewicht als je 4 en 5 meter vergelijkt. Waarschijnlijk kun je met de 4 meter uitvoering vaker vliegen. Zo heb ik overwogen om naar het electro-zweef event in Enkhuizen te gaan met de Pilatus (10 kilo) maar uit de aanmeldingen bleek dat er geen sleper was die dit gewicht omhoog kon brengen..jammer dus! Ik houd mezelf graag voor de gek met de gedachte dat een 5 meter even veel werk is als een 4 meter.
Versta me niet verkeerd, ik heb respect voor de mensen die 5m en grotere modellen bouwen (vliegen). Maar ergens is het om praktische redenen dat ik me onthou van dergelijke projecten. Mijn optie om aan modelbouw te doen was het maken van miniatuurvliegtuigen. Zou ik real-scale willen benaderen dan zou ik me naar Maubraix begeven om er met een echt zweefvliegtuig te vliegen, begrijp je. Dat ben ik trouwens nog van plan. Om het nog eens over dit te hebben. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/459187-Vorstellung-einer-Bocian-SZD-9 http://www.rcuniverse.com/forum/rc-...aring-112/10121729-70-szd-9-bocian-build.html http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1546839&page=4 Dit zijn drie bouwdraadjes. Het betreffen drie verschillende benaderingen van dezelfde werktekening. Zie ondraan http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Documentation/SZD_Bocian/Bocian_9-plans/SZD-9_plans.htm De ene benadering zal ongetwijfeld succesvoller zijn dan de andere Het is net dit herinterpreteren van een concept die mijn interesse opwekt. Wie voelt zich geroepen ???? Mvg, Aurectar
Een vriend uit onze club heeft de Canopy van mijn Mucha vacuĆ¼m getrokken. Dit maakt me gelukkig. Zondag ga ik hem in ontvangst nemen. Ik kijk er naar uit. Mvg, Aurectar
Vandaag canopy op chassis gelijmd. Heb lijm van het pattex assortiment (Kunststof) gebruikt. Redelijk tevreden. Morgen af tapen om boordje te verven. Beeldmateriaal volgt
Er zijn altijd onvolkomenheden merkbaar in de werkplaats onder een TL lamp die op het terrein nauwelijks zichtbaar zal zijn. Nu de romp af tapen om er het rode grafisme op te verven.
Ja dat ken ik. Na verloop van tijd ga je met een microscoop kijken lijkt het. Als hij eenmaal vliegt gaat dat over ....
Ja, je hebt daar een punt. Maar nu de winter voor de deur staat heb ik een zee van tijd om het werkstuk aandachtig te observeren om hier en daar nog wat zaken bij te trimmen. Deze morgen heb ik even de vleugels gemonteerd en zodoende de aansluiting van deze op de romp te ajusteren. De vluchtboorden hadden nog geen vloeiende aansluiting op deze van de romp. Dit is nu mooi bijgewerkt (bij geschuurd). Allemaal van die prutswerkjes die er bijhoren.