Engelsman. Heb ik nu bestelt. Ik ben nieuwsgierig. Je kunt altijd iets leren. Zelfs van den Engelsman. Mvg, Aurectar
Altijd mooi als je iets post en iemand doet er iets mee! . . . Boek: krijg je geen spijt van. :nooo: jan.
Toelichting. Het aanbrengen van de vluchtlijsten (achterlijsten) is een belangrijke fase in de opbouw van de vleugel. Zoals eerder aangehaald had ik ter voorbereiding repen balsaplankjes (2mm)voorzien van schuine kanten. Deze schuine kanten over 17mm van 2mm naar ongeveer 0.75mm. Twee van deze repen fungeren als indekking van de achterlijsten. Ze worden op de uiteinden van de ribben aangebracht. Ik laat ze altijd 1 a 2mm over de maat van de koorde komen. Dan teken ik de maat met stalen lat om nadien op maat te schuren. Daarom begin ik af te schuinen vanaf 17 plus 1 a 1.5mm. Dit zijn de trucjes die je kent door ervaring. Om te voorkomen dat ribben zullen verschuiven wordt hier onder en boven een ligger (spruce) van 2 mm (dikte indekking) aangebracht. Over ander doel deze liggers later meer. Handig om de ribben te caleren. Eerst wordt bovenste reep met schuine kant aangebracht. Een beetje laten drogen en vleugel omgekeerd op werkplank leggen. Niet vergeten stukjemassief achterlijst te lijmen op plaats aansturing (servo). Ook aan wortel wordt massief schuin stukje ingelijmd. Dit voor de stevigheid wortel. Om vleugel te ondersteunen wordt ligger van 5mm ondergeschoven. Het geheel (onderste en bovenste reep) goed aan elkaar sandwichen (rijkelijk witte lijm). 20 uren laten uitharden. De onderste reep past zich aan aan profiel ribben. De bovenste reep wordt door het gewicht (loden repen) tegen de werktafel geperst. Voorwaarde tot succes in harde balsa. Dit laatste kan ik niet genoeg herhalen. Eens uitgehard krijg je een zeer rechte, gave, achterlijst. Samengevat, het is het profiel van de ribben (ook hard balsa) en de werktafel die hier de vorm bepalen. Het hoeft ook geen betoog dat je werktafel niet buigt onder het gewicht. Om maar te zeggen, mijn werktafel is een opeenstapeling van 4 planken triplex van 13mm. Henry, ik hoop dat deze toelichting je enige verheldering bijgebracht heeft. Mvg, Aurectar
brievenbus Scale Model Gliders - by Cliff Charlesworth Lag deze morgen in mijn brievenbus. Interessant. Ga het even doornemen. Alvast dank voor de hint.:-D
tussenribben Ruwbouw vleugelhelften Mucha af. Eens de helften samenbrengen. Ik die gewoon ben van toestellen 2.5 a3 m te bouwen moet wel even schrikken bij deze 4m vleugel op de werkplank. Alles ziet er recht en gaaf uit.. Mooie rechte vluchtboorden en geen afwijkingen. Moet nog hier en daar aangepast worden. Voor de wortel aan romp heb ik overschot van een paar mm ingecalculeerd. Wordt dan allemaal naar elkaar toe uitgeschuurd om een mooie overvloei te bekomen. De achterkant vluchtboord tegen de romp is uit 2mm triplex die tegen de hardbalsa vluchtboord-indekking gelijmd is. Dit voor de stevigheid. Het geheel voelt al redelijk robuust aan. Op aanraden van ervaren modelbouwers zal ik nog tussen ribben aanbrengen. Enkel aan voorkant hoofdliggers ( D-box). Naar vleugeltippen toe heb ik de webbing iets dunner gemaakt. Wortel zone tot over airbrakes 10mm. Dit diminuerend naar 6 mm om te eindigen naar 3mm. Met andere woorden, alles onder controle. Als tussendoortje bouw ik nog een rompje voor een electro-zwever. Mvg, Aurectar
Over de krachtinleiding van vleugelpennen naar hoofdliggers heb ik wat zorgen. Nu loopt hij alleen door de ribben heen. Zou het een idee zijn om de ruimte tussen hoofdligger en vleugelen op te vullen met hard balsa?
triplex-aviation. Ik heb de vleugelpennen maar voorlopig ingepast. Finaal moeten er nog buizen inkomen waar de vleugelpennen inschuiven. Die buizen worden versterkt met triplexwanden. Een soort caisson waar de buizen met epoxy vastgezet worden. De ribben waar de buizen doorlopen zijn wel in triplex aviation (4mm). Dit is robuust materiaal. Er komen nog tussen ribben en alles wordt ingedekt met 2 mm hard-balsa. Dit alles samen zal resulteren in een stevig geheel. Mvg, Aurectar
Vlas Enkele tussen opdrachten afgewerkt (zie spoken uit het verleden) Nu terug verder aan Mucha. Buizen bij getrimd om optimale aansluiting op middenstuk te bewerkstelligen. Kwestie van enkele 1/10mm. Je maakt de gaten een ietsje groter en doe houtlijm aan waar correctie. Klus aardig gelukt. Nu op gans de lengte tussenribben aanbrengen in D-box. Ook hoofdligger verder omwinden met twindraadje op basis van vlas. Vlas heeft een lange vezel en spant zich op bij bevochtigen. Het is een natuurproduct die recent nieuwe toepassingen gevonden heeft in tal van domeinen zoals o.a. Automobiel, fietsen en luchtvaart. Dit laatste is al vanaf de eerste vliegtuigen het geval. Ze werden bespannen met Vlaslinnen. Nu zou men het ook aanwenden in combinatie met Hars, dit als alternatief voor Carbon. Zuidwest Vlaanderen is een beetje het mekka van de vlasindustrie, vandaar ook mijn interesse voor dit streekproduct. Voor wie interesse heeft, zich wenden naar het nieuwe vlasmuseum in Kortrijk (waar ik woon). Texture Mvg, Kortrijk
Ik vindt het ook een prachtige (ruwbouw) zwever geworden, ben erg benieuwd naar het eindresultaat Terence
Je zou haast de romp in de 25 grams glasmat zetten en transparant aflakken zodat die mooie houtbouw zichtbaar blijft, prachtig! Groeten, Ralf
Ja ergens spijtig dat we hem verven. Zo een stuk houtbewerking is mooi op zich. Dit wordt de finale kleurstelling. Photo: SP-2124 (CN: 542) Unknown SZD 22C Mucha Standard by Pasazer.com Photoid: 6871111 - JetPhotos.Net Ik heb de dekorzats reeds liggen. Dus nog een eind werk. Slowly but surely. Mvg, Aurectar
oplossing Ik kijk er van nu af aan naar uit. Romp moet ook nog wat uit getrimd worden (vorm). Maar nu eerst de vleugels afwerken. Citaat dobieman "Over de krachtinleiding van vleugelpennen naar hoofdliggers heb ik wat zorgen. Nu loopt hij alleen door de ribben heen. Zou het een idee zijn om de ruimte tussen hoofdligger en vleugelen op te vullen met hard balsa?" Heb oplossing gevonden.
Je hebt hier een punt. Vleugelpennen enkel door ribben houdt inderdaad een risico in. Iemand anders had mij dezelfde opmerking gemaakt bij het zien van die constructie. Na enige reflectie had ik de oplossing (alles gelijmd met epoxy). -Ribben stevig versterken aan valse aanvalsboord. -Caissons op 4 punten rond buizen. -Caisson naar vleugeltip toe vastlijmen met opvulling hardbalsa aan hoofdligger. -Buizen (pennen)stevig in caissons lijmen met epoxy. Ik denk dat deze ingreep ruimschoots moet volstaan. Mvg, Aurectar
Klaus nietser. Nog even dit draadje doorgenomen. austria-elefant-8 Vooral foto's van gecrashte Elefant aandachtig bekeken. De Elefant en de Mucha die ik nu aan het afwerken ben zijn van dezelfde ontwerper, meer in het bijzonder van Klaus Nietser. De man had de gewoonte van de vleugelpennen los van de hoofdligger te implementeren. De ligging van de buizen werd bepaald door de situering van de spanten in de romp. Deze werktekeningen dateren van in de tijd dat er gesleept werd met hoogstens 15 cc slepers. In die tijd was er dus niks mis aan die aanpak. Maar nu met die zwaardere slepers kan dit voor problemen zorgen. In die optiek heb ik aan mijn pennen (buizen),hoofdligger en wortelribben wijzigingen aangebracht in de vorm van extra verstevigingen ( zie vorig bericht). Het omwinden van de hoofdligger past ook in die aanpak. Mvg, Aurectar
Nietzer, met een z! :teacher: Maakt niet uit. Wij hebben vroeger oa. de 'Resident' van hem gebouwd. Hij is nog steeds actief, zie bv. Modellfliegen: Nachbau eines Giganten - Sport Nördlingen - Augsburger Allgemeine Vwb. die bennen en buisjes: zorg wel voor een goede krachtdoorleiding verder de vleugel in. Succes! jan.