Old gliders. Bij Old Gliders hebben ze blijkbaar ook niet stil gezeten. [media=youtube]xrug7TYWXVA[/media] Naast versie 3000mm nu ook versie 3750mm. Zelfde afmeting of mijn Mucha. Ander bouwconcept. Deze morgen bouw hervat. Begonnen met indekking vleugel. Morgen meer daarover. Mvg, Aurectar.
rustig reflecteren Werken een poosje stilgelegen. Tuinwerken en andere activiteiten prioritair, jullie kennen dit ook wel. Ondertussen had ik wel de hoofdligger tot aan helft met twin omwonden. Te beginnen met eerste 6 ribben voluit om dan te degraderen richting tip toe. Ik bedoel met tussenspaties. Een niet zo leuk klusje die extra aandacht verdient. Nu gestart met indekking. Waar twindraad om hoofdliggers gewonnen is wordt de hoofdligger een paar tienden mm dikker. Daarom op deze plaats indekking langst binnenkant wat afschuren met behulp schuurblokje met dikte hoofdliggers. Dus, onderkant indekking mooi aftekenen op twinzones. De indekking wordt met witte houtlijm gelijmd. Zone hoofdligger waar twindraad gewonnen wordt met PU lijm aangepakt. Dit om minuscule ruimtes tussen de vlasdraadjes op te vullen en een egaal vlak aan buitenkant te bekomen. Dit zijn details die kunnen tellen. Altijd rustig reflecteren hoe je de zaak aanpakt. Hier op foto indekking onderkant. Alle gewicht aan dek. Nu, hier laat de indekking van 2mm zich mooi meebuigen. Toch moet alles optimaal aangedrukt worden. Met gewicht en kopspelden aan valse aanvalsboord. Omdat rolroerligger van 2mm op 10mm spruce aan tip de vleugel wat uitstak was ik genoodzaakt de vleugel richting tip een 35cm buiten de bouwplank te positioneren. Een zaak die niet aan je aandacht mag ontsnappen. Dit allemaal om een mooie rechte vleugel te bekomen. Zo ziet u hier ook dat elk specifiek probleem zij gepaste oplossing heeft. Kwestie van er rustig over na te denken. Mvg, Aurectar PS.Dit wordt mijn kleurstelling. ']
Ik zie niet precies wat er allemaal wel/niet gebeurt, maar met dergelijke grote gewichten: loop je niet de kans dat de heleboel tordeert? Ik zie bv. geen ondersteuning aan de voorzijde . . . :? jan.
Het ziet er op het eerste gezicht wat rommelig uit, maar wees gerust, niks wordt aan het toeval overgelaten. Het betreft hier wel een robuuste constructie. De ondersteuning bevind zich aan achterzijde. Heb ik ondertussen reeds losgemaakt. Alles mooi egaal. Wat de bedoeling was. Dus, geen zorgen daaromtrent. Mvg, Aurectar
omgekeerde D-Box Morgen kan ik loodstaven halen bij een vriend drukker. Dit wordt handiger om mijn indekking af te werken. Ondertussen verder aan sheer-webbing gewerkt. Het betreft namelijk het verbinden van onderste en bovenste vluchtboord- beplanking met 2mm balsa kops. Bij deze, een ideale opportuniteit om de torsiestijfheid van mijn vluchtboorden te optimaliseren. Die plankjes worden gelijmd tegen de 2mm op 10mm spruce liggertjes. Zo ontstaat een omgekeerde D-Box waarover we het in het Goëvier draadje over hadden. Moet ik er wel bij vermelden dat de vluchtboorden hier breder zijn dan bij de Goëvier. Waarmee ik bedoel dat ieder concept een andere aanpak vergt. De inkepingen 5mm op 5mm in de ribben zijn er om spruce liggers in te lijmen waarop de stoorklep platina bevestigd (ook gelijmd) wordt. Maar dat is voor later. Jan, Ik hoop dat die foto meer duidelijkheid verschaft dan de vorige . Mvg Aurectar
Een fraaie constructie! Dit moet zeker een relevante bijdrage aan de stijfheid van de achterligger geven!
Ik ga voor een optimale stevigheid. Dit in de optiek van het hedendaags sleepgeweld. Ik geef toe, dit betekent ook iets zwaarder. Mijn volgende project wordt daarom wel iets lichter. Ik bedoel mijn Fafnir Droom. Mvg, Aurectar
Hier een overzichtelijker beeld van de indekking onderkant vleugel. Je kunt hier duidelijk de ondersteuning voorkant-achterkant merken. Er ligt heel wat loden latten op de constructie om de indekking mooi aan te drukken. Het betreft hier loodwitlatten uit de hoogdrukdrukkerij. De constructie in hard-balsa (ribben 3mm) kan de druk moeiteloos aan. Ik laat de zaak 24u uitharden.
Ben eens preciezer. Welke Fafnir? Ik heb dezelfde droom. Deze (tekeningen van Vincent Cocket, maar misschien mijn eigen tekeningen):
niet te groot Dirk, Deze AUFWIND online Ik wil het ook niet te groot. Ik heb al een heel eind geleden de werktekening in mijn bezit. Ik zie het zitten om die kist te bouwen. Je hoort er nog wel van. Eerst rustig de Mucha afwerken. Jij ziet het eerder met de 5 meter versie van Cocket. Ook de moeite. Veel succes ermee in ieder geval. We kunnen er verder over door bomen in dit draadje. bouwverslag-fafnir-4 Mvg, Aurectar
Sheerwebbing aan vluchtboorden. Indekking voltooid. Aanvalsboord gelijmd. Nu begonnen met het schuren in profiel van de aanvalsboorden met de bedoeling het vooropgesteld profiel optimaal te benaderen. Een klusje die in alle kalmte moet geschieden. Zich opjagen is hier uit den boze. Een stuk of vijf negatieve shablonen dienen hier als hulpmiddel om de exacte rondingen te benaderen. Mvg, Aurectar
Eindelijk er achter gekomen hoe men foto's plaatst. Het wordt wennen. Vandaag schuursessie. Veel stof in mijn werkplaats. Het wordt hoog tijd dat ik mijn stofzuiger eens hanteer. Anders krijg ik nog herrie met mijn Darling, wat niet de bedoeling is. Het schuren van de aanvalsboord heb ik goed kunnen afronden. Nu Airbrakes en servo's in vleugel implementeren. Dit wordt de volgende stap. Mvg, Aurectar
Deze morgen heb ik de liggers ingelijmd om de airbrakes te positioneren. Het betreft 2 spruce liggers van 5 op 5mm die de spanten overbrugt waar de airbrakeplatine aangelijmd wordt. Ik laat deze liggers rustig drogen (uitharden). Ondertussen doe ik verder in mijn moestuin. Het moment om te zaaien en te planten. Bij deze heb ik naast het modelzweefvliegen nog heel wat andere interesses. De rode draad in dit alles blijft de natuur. Je kunt natuurlijk niet alles doen. Ergens moet je selectief blijven. Mvg, J-J
De airbrakes eindelijk op hun plaats gepositioneerd. Er kwam nog wat paswerk aan te pas. Maar nu gaan ze feilloos open en toe. De hoedjes , omkleding en capstrips daarrond moet nog aangebracht worden. Eerst nog de hoogte wat bij tunen. Voor de hoedjes voorzie ik in een reepje triplex van 0.8 mm met daarop medium balsa van 1.5 mm. De perfecte aansluitingshoogte schuur ik dan op hoogte van de beplanking en kapstrips daarrond. De aansturing zal gebeuren met eventueel een standaard servo en oude fietsspaak. Ik had graag nog eens vernomen hoeveel Kg (kracht servo) daarvoor nodig is. Ik heb hier nog een paar nieuwe Hetec H81 MG liggen. Wat dit laatste betreft ben ik er nog niet uit. Mvg, Aurectar
Wat betreft de servo's van de rolroeren heb ik de knoop doorgehakt. Het worden Hitec 225BB servo's. Niet duur en naar het schijnt een goede reputatie. 27 gr en iets smaller dan een standaard servo. Mvg, Aurectar
Eerst had ik gedacht van de scharnieren van de rolroeren in oracover of scotch te maken. Na reflectie en discussie met ervaren bouwers heb ik toch besloten om de rolroeren met scharnieren te voorzien. Recent een mooie ask 13 zien crashen. Oorzaak, orocoverscharnieren die disfunctioneerden. Spijtige zaak waar lessen moet uit getrokken worden, vandaar mijn beslissing. Om scharnieren stevig te bevestigen blokjes massief balsa in vluchtboorden geïmplementeerd. Blokjes worden vervaardigd zodanig dat deze juist in indekking vluchtboord passen. Met behulp van reepje schuurpapier op werktafel gelijmd inkeping geschuurd op dikte scharnieren. Een middeltje waar ik een paar uren slaap ontbeerd heb om dit te bedenken. Ja, tussen de lakens gebeurd er soms meerdere zaken waaronder ook reflecteren over modelbouwproblemen. Deze blokjes worden dan voorzichtig ingelijmd. Aandachtig kijken of deze mooi aansluiten tussen de spruce liggers van 2 op 10 mm en de indekking van de vluchtboord. In het gleufje onder de bovenste ligger wordt dan de scharnier ingeschoven. Maar eerst moet nog de afsluiting van liggers en vluchtboord geschieden waardoor het gleufje dan verder zal gesneden worden. Mvg, Aurectar