Wat bedoel je met "schuine kanten indekking vluchtboorden"?
Toelichting.
Het aanbrengen van de vluchtlijsten (achterlijsten) is een belangrijke fase in de opbouw van de vleugel.
Zoals eerder aangehaald had ik ter voorbereiding repen balsaplankjes (2mm)voorzien van schuine kanten.
Deze schuine kanten over 17mm van 2mm naar ongeveer 0.75mm.
Twee van deze repen fungeren als indekking van de achterlijsten.
Ze worden op de uiteinden van de ribben aangebracht.
Ik laat ze altijd 1 a 2mm over de maat van de koorde komen.
Dan teken ik de maat met stalen lat om nadien op maat te schuren.
Daarom begin ik af te schuinen vanaf 17 plus 1 a 1.5mm.
Dit zijn de trucjes die je kent door ervaring.
Om te voorkomen dat ribben zullen verschuiven wordt hier onder en boven een ligger (spruce) van 2 mm (dikte indekking) aangebracht.
Over ander doel deze liggers later meer.
Handig om de ribben te caleren.
Eerst wordt bovenste reep met schuine kant aangebracht.
Een beetje laten drogen en vleugel omgekeerd op werkplank leggen.
Niet vergeten stukjemassief achterlijst te lijmen op plaats aansturing (servo).
Ook aan wortel wordt massief schuin stukje ingelijmd.
Dit voor de stevigheid wortel.
Om vleugel te ondersteunen wordt ligger van 5mm ondergeschoven.
Het geheel (onderste en bovenste reep) goed aan elkaar sandwichen (rijkelijk witte lijm).
20 uren laten uitharden.
De onderste reep past zich aan aan profiel ribben.
De bovenste reep wordt door het gewicht (loden repen) tegen de werktafel geperst.
Voorwaarde tot succes in harde balsa.
Dit laatste kan ik niet genoeg herhalen.
Eens uitgehard krijg je een zeer rechte, gave, achterlijst.
Samengevat, het is het profiel van de ribben (ook hard balsa) en de werktafel die hier de vorm bepalen.
Het hoeft ook geen betoog dat je werktafel niet buigt onder het gewicht.
Om maar te zeggen, mijn werktafel is een opeenstapeling van 4 planken triplex van 13mm.
Henry, ik hoop dat deze toelichting je enige verheldering bijgebracht heeft.
Mvg,
Aurectar