Bert, Zet je liever een boom op? Je weet het, ben een zoetwatermatroos! Hebben jullie geen bunkergiek dan? Of hebben jullie dank zij een internationale bemanning een verplichte voertaal? Kwam eens op een Duitse zeeboot met een Duitse kapitein en die weigerde Duits te spreken. Kon deze Groninger nur Deutsch natürlich! En op eentje van German Tankers was de voertaal Engels. Maar dat was wegens een internationale bemanning. Nu kon ik daar in het kader van het werk wel in meegaan, maar om dat in een praatje pot, zonder dat je in een groep zit, ook vol te houden gaat me iets te ver. Eenmaal ben ik van een Russisch schip kwaad weggelopen. De kapitein deed of ik lucht was. Het schip kwam crude lossen en had een lekke persleiding. Om direct achterop aan te kunnen sluiten had men het schip zodanig afgemeerd dat meer dan de helft buiten de fenders stak. Dan mag je niet stellen dat het schip veilig ligt afgemeerd. Hebben we via de agent laten weghalen en heeft op een andere plaats overgeslagen. En zoiets gebeurt altijd op vrijdag, laat in de middag. Maar het was een job with never a dull day. Maar pensionado is ook wel vol te houden. Gr. Klaas.