Maar vertel eens meer over dat lanceerinrichting, wat houd dat precies in en waar op de boot is het logisch dat te plaatsen?
Da's op zich simpel. Ik heb 'm ooit gemaakt van een messing buisje, onderin dichtgesoldeerd.
In het buisje een drukveer (stevige balpenveer). Bovenzijde van het buisje een messing plaatje gesoldeerd, zodat de veer er niet uit kan schieten.
Op de veer een 2e messing buisje wat niet al te strak in het buitenste buisje past, maar wel de veer indrukt. Aan de bovenzijde hiervan 2 of 3 messing staafjes gesoldeerd als 'grijparm' of dreg.
Aan dit buisje komt een (lange en stevige) draad die uiteindelijk de sleepdraad gaat worden.(blauw)
Die maak je vast ergens in de buurt van de sleeplier, dan zit hij op het juiste punt van het schip om te slepen.
In gespannen toestand (veer ingedrukt) boor je een gat door en door het 1e en het 2e buisje.
Daarin komt de vergrendelingspen. (messing) Die pen houdt buisje 2 (de dreg) onder veerspanning in buisje 1.
Aan deze pen zit een oog, aan dit oog komt de draad die met een servo verbonden is. (rood)
Deze hele installatie onder een hoek van 45 graden aan boord monteren, ergens op het achterschip.
Als je een boot wil bergen: vaak er
vlak naast en laat de servo aan de rode lijn trekken.
De vergrendelingspen wordt er uit getrokken, buisje 2 wordt over het te bergen schip afgeschoten.
Door de haken blijft hij (met een beetje mazzel!!) ergens aan hangen en je kunt het schip gaan slepen.
HEEL VOORZICHTIG!!!! 
Als je pech hebt is de haak ergens achter een (losse) opbouw blijven haken en bij teveel kracht trek je de opbouw van het te slepen schip er af!!
En daar wordt de schipper niet vrolijk van...
Bij Vaargroep Flevoland waren er schippers die op deze manier niet geborgen wensten te worden...