Stoomsleepboot Maarten

Ik ben dus heel benieuwd naar het verhaal waarom er "steunen" om het glas moeten, anders dan zoals Jan zegt voor "bescherming".

Ik behandel graag één onderwerp per bericht.

Ik heb mijn respect uitgesproken voor Jan, omdat hij door zijn keuze onverwachte problemen heeft voorkomen.
Hij kan door het aantrekken van de trekstangen de spanning op het peilglas beperken, In mijn geval de dikke U- 10x10mm
Het Forum heeft als doelstelling het uitwisselen van kennis. Daarom mijn complimenten aan personen, die door zorgvuldig bouwen een achterliggend probleem hebben opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ok, kan ik me wat bij voorstellen.

Het is je weer gelukt om mij te laten nadenken.
Indien uitgaande van een vereenvoudigde voorstelling, dan kom je uit bij een rechthoekig trapezium.
- Bovenzijde, 1/2 diam dom + nippel.
- Hoogte, 1/2 diam ketel + 1/2 hoogte dom(? = 1/2 diam. dom?)
- Onderzijde, 1/2 diam ketel +nippel.
- schuine zijde het peilglas.

Uit de berekening, temperatuur verhoging van 20 naar 125 gr.C volgt:
- Het verschil in lengte tussen boven- en onderzijde heeft pas een verschil in de tangens in het 5e cijfer achter de komma, verwaarloosbaar dus.
- Alleen het uitzetten van de hoogte heeft invloed, ca 0,1mm.
 
Laatst bewerkt:
Het condenssmeertoestel gemaakt. Is voor smering van de schuiven en zuigers.
full
 
Schoenlepelwerk Jan, maar gelukkig dat het allemaal past. Zal heel wat reken- en tekenwerk aan vooraf zijn gegaan. Hebben we het nog niet eens over het denkwerk. Daarbij draaien de "raderen" naar mijn gevoel het hele jaar door. Gr. Klaas.
 
Goedemorgen Klaas, over die doordraaiende raderen klopt wel want soms schiet me een oplossing voor een probleeem te binnen als ik met totaal iets anders bezig ben. Gr, Jan.
 
En krijg je tank nog in het vooronder, Jan? Het lijkt me dat het achterin te krap is. Maar ongetwijfeld zul je iets daarvoor in je hoofd hebben. Gr. Klaas.
 
Voorin heb ik plaats genoeg Klaas maar het gastankje moet aan stuurboord tussen de ketel en machine.
De afmeting en vorm moet ik daarop aanpassen.
Reden hiervoor is dat de Maarten scheef ligt over bakboord doordat de zwaarste delen van de machine bakboord van het midden zitten.
Gr, Jan.
 
Het gastankje gesoldeerd.

Mooi werk, complimenten.
Vragen:
1 Wat is de diam van de tank. Je hebt het zelfde vulventiel als ik gebruikt, Regner nr. 50835.
2 Wat is de lengte van de tank?
3 Wat is het doel van de diepe insteeknippel? Ga je met vloeibaar gas werken?

Persoonlijk vind ik je gastank zo mooi gebouwd, dat deze ook door de veiligheidscommissie van de NVM gekeurd kan worden.
Je krijgt dan een certificaat, waarmee je kan aantonen, dat de gastank is gekeurd en goed bevonden.
Ik weet wel, het is geen Loyds certificaat, maar wel een bevestiging van je vakmanschip.
 
Lengte x diameter is 84 x 54 mm.
Het is inderdaad de bedoeling vloeibaar gas te gebruiken om afkoeling van het tankje te voorkomen.
Ik ga voor de brander het principe gebruiken van een brander die beschreven is in de "Modelbouwer" van 1991.
Bij de brander zit een verdamper en terugslagklep die de gastoevoer afsluit als de druk te hoog wordt.
 
Back
Top